Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Ντολμαδάκια της γιαγιάς

Χθες φτιάξαμε με τη γιαγιά ντολμαδάκια, βασικα εκεινη εφτιαχνε κι εγω βοηθουσα, αλλα κατι εμαθα! Αν και δεν τα πολυαγαπω, ειναι ενας πολυ καλος και βολικός μεζες, αφού διατηρούνται μαγειρεμενα στο ψυγειο για μια εβδομαδα και στην καταψυξη, μαγειρεμενα ή αμαγειρευτα, για πολυ καιρο!

Υλικά (για 100 - 120 ντολμαδακια)
3 ποτήρια νερού ρύζι πλυμένο και τριμμενο
5 φρέσκα κρεμμυδάκια
1 ξερό κρεμμύδι
1 κ.σ. αλάτι
1/2 κ.γ. πιπέρι
1 χούφτα δυόσμο
2 κουτάλες (κατσαρόλας) ελαιόλαδο
100 - 120 αμπελόφυλλα ζεματισμενα
1,5 λεμόνι
άνηθος (προαιρετικα - η γιαγια δεν βαζει)

Εκτέλεση
Ψιλοκόβουμε τα φρεσκα και το ξερο κρεμμύδι (με το μαχαιρι και οχι στο multi - για να γινουν πιο αφρατα) και μαζι με το αλατι τα τριβουμε για λιγο μεταξυ τους. Τα ριχνουμε σε ενα μεγαλο μπωλ με το ρυζι, το πιπέρι, το δυοσμο ψιλοκομμένο και τη 1 κουταλα ελαιόλαδο (και προαιρετικα τον ανηθο).
Ανακατευουμε καλα ολα τα υλικά και η γεμιση ειναι έτοιμη. Παιρνουμε ενα ενα τα αμπελόφυλλα και τοποθετουμε μια κουταλια περιπου γεμισης στην μεγαλη ακρη τους (στη ρίζα). Τυλίγουμε πρώτα τα πλαινά φύλλα προς τα μεσα να κλείσουν καλα τη γεμιση και μετα ρολάρουμε προς τα κάτω (ελπίζω την επομενη φορα να θυμηθω να φωτογραφισω αυτα τα σταδια), και αφηνουμε τα ντολμαδακια στην ακρη.
Σε περίπτωση που θελουμε να τα κρατησουμε αμαγειρευτα στην καταψυξη τα στριμωχνουμε σε ενα σκευος σε οσες στρωσεις χρειαστει και τα καταψυχουμε.
Για να τα μαγειρεψουμε, καλυπτουμε τον πατο της χυτρας με αμπελόφυλλα σκετα μεχρι να καλυφθεί εντελώς. Τοποθετουμε από πάνω τα ντολμαδάκια στριμωχτα σε οσες στρωσεις χρειαζονται (εμας μας βγηκαν 3) και στιβουμε το 1,5 λεμόνι και ριχνουμε την αλλη μια κουταλα ελαιόλαδο. Βαζουμε απο πανω ενα πιατο αναποδα για να τα κραταει σταθερα κατω και πανω σ αυτό ενα γεματο φλυτζανι τσγιού νερο. Συμπληρωνουμε νερο στην κατσαρόλα μεχρι να καλυφθεί το πιατι και κλείνουμε τη χυτρα. 
Αφηνουμε να βρασουν 15 λεπτα από τη στιγμη που θα σφυρίξει, χαμηλωνοντας τη φωτιά στο μισό (π.χ. 9 από 9 στην αρχή, 4,5 από 9 όταν αρχίσει να σφυρίζει). Μόλις περάσουν 15 λεπτα, κλείνουμε το ματι και αφηνουμε τη χυτρα πάνω του μεχρι να κρυώσει.
Επειτα ανοιγουμε, βγαζουμε το φλυτζανι και το πιατο και ετοιμοι!


32 σχόλια:

  1. ΝΟΣΤΙΜΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ !!! ΕΤΣΙ ΤΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ Κ ΕΜΕΙΣ ΕΧΩ ΟΜΩΣ ΠΟΛΥ ΚΑΙΡΟ ΝΑ ΦΤΙΑΞΩ ΤΩΡΑ ΤΗΝ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΜΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έτσι τα φτιάχνει η πεθερά μου, εγώ δεν έχω ασχοληθεί ποτέ, είναι νόστιμα όμως.
    Καλημέρα,φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ελπινίκη μου γεια στα χέρια της γιαγιάς! Αν δεν τα πολυαγαπάς δεν πειράζει, παίρνω εγώ την .... κατσαρόλα όλη. Μην ανησυχείς θα στην επιστρέψω και πλυμένη! Καλημέρα και πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπημένο φαγητό τα ντολμαδάκια και της γιαγιάς σου φαίνονται πεντανόστιμα!

    Πολύ τα ζήλεψα, θα τα φτιάξω στην πρώτη ευκαιρία.

    Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ ΙΡΙΔΑ ΜΑΡΙΑ, καλημερα και σε σενα, η συνταγη ειναι η all time classics!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ MAri, κι εγω δεν ειχα ασχοληθει καθολου μεχρι τωρα, αλλα δεν ειναι δυσκολα, απλα χρονοβορα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Σοφία Ζ., κραταω λίγα για αυτους που τρωνε και την υπολοιπη χαρισμα σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ kitcenStories, σ ευχαριστω πολυ! Καλη μερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πωπω τι ζημιά μου έκανες τώρα??Και έχω μια πείνα άλλο πράγμα!
    Μπράβο Ελπινίκη,φαίνονται υπέροχα,φαντάζομαι τον κόπο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πω πω τα λιγουρεύτηκα! Με τέτοια υλικά και αρώματα θα είναι υπέροχα! Φιλιά καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Γεια στα χέρια σας και τα δικά σου και της γιαγιάς Ελπινίκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ετσι περίπου τα φτιάχνει η πεθέρα μου. Εγώ δεν έχω προσπαθήσει ποτέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ελπινίκη μου όπου μπαίνει το μαγικό χεράκι της κάθε γιαγιούλας, είναι αδύνατον να μην προκύψει νοστιμιά!!
    Γεια στα χεράκια και των δυο σας λοιπόν!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ελπινίκη γειά στα χέρια και την υπομονή της γιαγιάς και τα δικά σου που βοήθησες!!! Φαίνονται πολύ λαχταριστά και μου άνοιξες την όρεξη γιατί έχω καιρό να τα φάω! Καλό βράδυ:-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ελπινίκη καλησπέρα ωραιότατα τα ντολμαδάκια σου και απ΄οτι είδα είναι μια συνταγή που μάλλον δεν δέχετε καμία παρέμβαση όλοι με τον ίδιο τρόπο τα φτιάχνουμε.Να είσαι καλά καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ Δωρα, σ ευχαριστω πολυ! Καναμε καμποση ωρα να τα τυλιξουμε αλλα αξιζε τον κοπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @ Ερμιονη, σ ευχαριστω πολυ! Πραγματικα με τοσα μυρωδικα ειναι πολυ μοσχομυριστα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @ Βασω, κι εγω νομισα ειναι δυσκολο, αλλα τελικα μονο χρονοβορο ειναι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @ ΕΛΕΝΑ, εχεις απολυτο δικιο! Σ ευχαριστω πολυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @ TAG, από υπομονη αλλο τιποτα... αμα ειναι να ευχαριστηθει ο...λαος ολα τα κανουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @ Ροδάνθη, οντως η συνταγη επιδεχεται ελαχιστες αλλαγες για τα κλασσικα ντολμαδακια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Εμείς πάλι τα συμπαθούμε αλλά δεν έχουμε καταπιαστεί ακόμη για να πούμε την αλήθεια μας να φτιάξουμε! Τα ζηλέψαμε πάντως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αγαπημένα ντολμπαδάκια.
    Τα πολλά μυρωδικά και το πολύ κρεμμύδι είναι τα μυστικά για νόστιμα ντολμαδάκια.
    Γεια στα χέρια σου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @ Pela Sofi, τσιμπιστε μερικα από τα δικα μας μεχρι να το παρετε αποφαση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @ Marion, και ειδικα το ψιλοκομμενο και οχι στο Multi κρεμυδι λεει η γιαγια οτι κανει τη διαφορα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Καταρχήν είσαι πολύ τυχερή που έχεις τη γιαγιά να σου δείχνει κατευθείαν!Και τα ντολμαδάκια θεωρώ είναι πολύ νόστιμο φαγητό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @ Athina, σ ευχαριστω πολυ! Οντως οι γιαγιαδες ειναι θυσαυρος σε τετοια θεματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Ωραιότατα τα ντολμαδάκια σου. Τα φτιάχνω κι εγώ,λίγο διαφορετικά όμως. Στη γέμιση βάζω και κιμά και με το ζουμάκι που βράσανε φτιάχνω κρέμα και τα περιχύνω από επάνω. Αν θέλεις, μπορείς να επισκεφθείς το blog μου http://glykeskaialmiresgefseis.blogspot.com και να δεις τη συνταγή μου. Σε χαιρετώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. @ Eleftheria, σ ευχαριστω πολυ! Ηταν η πρωτη μου φορα και ακολουθησα ακριβως τις οδηγιες της γιαγιας... απο δω και περα θα ξεκινησουν οι δοκιμες! Ευχαριστω για την ιδεα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...